OpenOffice.org släpper version 2.4 av världens ledande fria kontorssvit

Publicerad 2008-03-31

Communityt för OpenOffice.org är stolta att släppa OpenOffice.org 2.4. Versionen är en ny och förbättrad version av världens ledande fria kontorssvit och ger nya funktioner och förbättringar för alla dess program.

Nya funktioner som användare kommer att uppskatta är bland annat användbarhetsförbättringar vid utskrift och en förbättrad exportering till PDF. I och med OpenOffice.org 2.4 är teckensnittet som standard nu DejaVu som stödjer fler språk än det tidigare BitStream Vera. Detta är en del av OpenOffice.org kontinuerliga arbete för ökat stöd av fler språk. Användare av Max OS X kommer att uppskatta inbyggt stöd för QuickTime Player och Mac OS X inbyggda stavningskontroll.

OpenOffice.org har i och med version 2.4 fått en svensk ordlista installerad som standard. Ordlistan kommer från DSSO, Den stora svenska ordlistan, som är en svenskt projekt med syfte att skapa en fri svensk ordlista där alla kan bidra.

OpenOffice.org fortsätter att stödja öppna standarder. Produkten använder det öppna dokumentformatet OpenDocument Format som standardfilformat, som godkändes 2006 som internationell standard med beteckningen ISO/IEC 26300.

Ordbehandlingsprogrammet OpenOffice.org Writer har nu ett förenklat sätt att välja språk för stavningskontroll. Dialogrutan Sök och ersätt har förbättrats och erfarna användare kommer att uppskatta extra tangentbordskommandon för styckeformatmallar.

Kalkylbladsprogrammet OpenOffice.org Calc ger förbättrad funktionalitet för hantering av data och formler. Nya funktioner inkluderar en smart kopiering och flyttning av celler, förbättringar för datafiltrering och en bättre datapilot.

Diagramfunktionerna i hela kontorssviten har förbättrats ytterligare. Nybörjare kan dra nytta av mer intelligenta standardval för grafik. Avancerade användare har fler och förbättrade inställningar.

Databasprogrammet OpenOffice.org Base stödjer nu Microsoft Access 2007 på Microsoft Windows och har ett förbättrat stöd för MySQL, Oracle/JDBC och HSQLDB. Frågedesignern är även förbättrad.

OpenOffice.org 2.4 utgör ett praktiskt alternativ till Microsoft Office och underlättar migreringsvägen från äldre versioner av Microsoft Office.

OpenOffice.org 2.4 är den elfte versionen i 2.0-serien och demonstrerar communityts engagemang i kontinuerlig och regelbunden förbättring av produkten. Nästa version, OpenOffice.org 3.0, är plannerad att släppas hösten 2008.

Om OpenOffice.org

OpenOffice.org är både en fri kontorsvit och ett internationellt community som består av en internationell sammansättning volontärer och sponsorer, bland annat den primära sponsorn Sun Microsystems, som tillsammans utvecklar, stödjer och marknadsför kontorsviten.

OpenOffice.org är en komplett produktivitetsmiljö för privatpersoner, företag och organisationer och innehåller bland andra moduler för ordbehandling, kalkylblad, presentationer och databashantering. OpenOffice.org stödjer naturligt det öppna dokumentformatet OpenDocument, erkänt av OASIS och ISO, men även många andra filformat. OpenOffice.org finns tillgänglig på över 60 språk och licenseras under GNU Lesser General Public License (LGPL) som garanterar användarens rättigheter att använda, kopiera, modifiera och distribuera programvaran.

För mer information, besök http://www.openoffice.org/.

Ladda ner OpenOffice.org 2.4
Svenska projektet för OpenOffice.org